Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výchova zdravotnictví v Čechách

Návštěvy lékaře nejsou vždy příjemné. Avšak jsou to momenty, kdy se nám dostat úlevy od nějakého zdravotního neduhu. Já v ordinacích občas zažívám momenty, které vyluzují úsměv na rtech.

Člověk by si řekl, že ve zdravotnických zařízeních jsou nejlépe připraveni na lidi na vozíku. Opak je pravdou. Velmi často se stane, že personál s vámi vůbec neumí zacházet, poskytnout vám potřebnou pomoc ba ani komunikovat. S velkým povděkem jsem přijal možnost říci něco o svých zážitcích u lékaře medikům, kteří absolvovali výuku etiky v Jedličkově ústavu. Nemyslím, že by lékaři dělali chyby v komunikaci se zlým úmyslem, ale většinou různé nepříjemné situace vyplývají z jejich nevědomosti. Proto je dobře, že mladí medici se s lidmi s postižením mohou setkat již během studia, aby se při výkonu svého budoucího povolání vyvarovali chyb svým předchůdců.

 

Pro konkrétní příklad jsem vybral příhodu, jež se mi stala nedávno v jedné nejmenované poliklinice. Vydal jsem se na vyndání stehů. Jelikož mě bylo potřeba přesunout na lehátko, vzal jsem si sebou osobního asistenta a manželku. Po hodině a půl čekání jsme byli konečně vpuštěni do ordinace, kde se odehrál následující dialog:

 

Lékařka (koukajíc na manželku): Dobrý den, co vás k nám přivádí?

Já: Dobrý den, přišel jsem na vyndání stehů.

Lékařka: Dobře, můžete se přesunout na lehátko?

Já: Ano, mám sebou pomocníky.

Lékařka (k asistentovi): A vy jste kdo?

Asistent: Já jsem osobní asistent.

Lékařka: A to je co?

Asistent (s úsměvem): Já tady pánovi pomáhám.

Lékařka: A vy ho teda přendáte?

Asistent: Proto jsem tady.

Lékařka (k manželce): A vy jste kdo?

Manželka: Já jsem manželka.

Lékařka: Toho asistenta?

Manželka (s vytřeštěnýma očima): Ne, tady pána (ukazuje na ně).

Lékařka (s vážnou tváří): No to si děláte legraci!

 

Tento výrok už nešel komentovat, takže mě asistent s ženou přendali na stůl, lékařka provedla zákrok a já byl opět vrácen do vozíku. Další rozhovor probíhal takto:

 

Sestra (k manželce): Ale teď vážně, čí jste teda manželka?

Manželka nevěřícně kroutí hlavou a pozvedá ramena.

Lékařka (snažíc se trochu zachránit situaci): No vždyť říkala, že pána. (soustrastný pohled k ženě).

Sestra: No to snad není možný.

Lékařka (koukaje do počítače): Tak paní Pragerová je to v pořádku.

Nato manželka s asistentem opouští ordinaci, aby donutili doktorku mluvit se mnou.

 

Tato příhoda odráží současnou nedobrou praxi. Velice často se stává, že lékaři mají tendenci komunikovat s mým doprovodem a ne se mnou. Myslím, že mezi sociální a zdravotnickou sférou tu vznikla jistá propast a já jsem rád, že jsem měl možnost o maličkatý kousek zmenšit.

Autor: Michal Prager | pátek 27.11.2009 15:00 | karma článku: 41,29 | přečteno: 4799x
  • Další články autora

Michal Prager

Lidí s postižením přibývá, jednat musíme hned

Poslední průzkum Českého statistického úřadu zaměřený na osoby s postižením hovoří zcela jednoznačně. Podíl lidí s postižením ve společnosti je již 13 %. Populace stárna a chceme-li to v budoucnu ustát, musíme začít jednat hned!

14.8.2019 v 16:00 | Karma: 11,92 | Přečteno: 462x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Michal Prager

Nekoncepčnost VZP k rehabilitaci je alarmující

Předcházet zdravotním komplikacím nebo řešit následky? Zdálo by se jednoduchá otázka, ale pro VZP otázka o něco složitější.

12.8.2019 v 11:30 | Karma: 19,41 | Přečteno: 776x | Praha a střední Čechy

Michal Prager

Otevřený dopis předsedovi NRZP: Pane Kráso, nešiřte nenávist!

Vážený pane Kráso, obracíme se na Vás jako osoby se zdravotním postižením a osoby o ně pečující, jelikož nás nenechávají klidnými Vaše výroky na sociální síti Facebook.

29.10.2015 v 14:45 | Karma: 13,39 | Přečteno: 719x | Společnost

Michal Prager

Integrace bez legrace aneb děkujeme pane prezidente

Už uběhl téměř týden od skandálního výroku prezidenta Zemana na téma inkluze dětí s postižením do běžného vzdělávacího sytému a emoce pomalu opadají. Plně chápu vlnu nevole, která se vzedmula a souhlasím se všemi odpůrci jeho slov. Na druhou stranu, mohlo toto téma dostat lepší reklamu? Nemohu si vzpomenout, kdy byla naposledy inkluze více skloňovaným tématem ve společnosti, plnila stránky novin a časopisů, slyšeli jsme tento výraz v rozhlase či televizi.

21.1.2015 v 19:24 | Karma: 11,60 | Přečteno: 754x | Společnost

Michal Prager

Z ulice asistentem

Trochu to připomíná film My Fair Lady. Naším hrdinou však není nevzdělaná květinářka Líza, které se ujme profesor Higgins a naučí ji správně mluvit a vystupovat. Je jím kříženec Tazy, který se jako malé štěňátko dostal do útulku, kde se ho ujala paní Jana. A pejsek jí to nyní začne splácet měrou vrchovatou, protože se z něj díky výcviku Pestré společnosti, o.p.s. stává asistent.

22.1.2014 v 17:00 | Karma: 6,77 | Přečteno: 330x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07,  aktualizováno  19:19

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1495x
Pirátský radní MČ Praha 14 pro sociální věci a zdravotnictví.