Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jedno velké tlusté překvapení

Narození člověka je velkou událostí. Celé okolí je z tohoto malého zázraku u vytržení a začíná přemítat, co by z něj jednou mohlo být. Rodiče si do mrňouse začnou promítat kus sama sebe. „Určitě z něj vyroste profesionální sportovec, vědec či umělec.“ Očekávání bývají různá.

I mě se jednou podařilo se narodit a pozorovat kolem sebe rozzářené tváře, které na mě žvatlali roztomilé nesmysly. Rodiče byli oba cyklisté a tak mi vyprávěli cosi o galuskách, větru ve vlasech a mouchách mezi zuby. V mém případě však všechna očekávání zmizela mávnutím lékařské špachtle v jednom roce života. To našim oznámili, že u mě našli tělesné postižení a v životě nebudu chodit. Rázem se všechna očekávání v mém okolí rozplynula, což mělo jednu jedinou výhodu. Od té doby už jsem mohl jen překvapit.

Je to vlastně ideální startovní pozice. De facto nemůžete nikoho zklamat jednoduše proto, že od vás nikdo nic neočekává. Svým způsobem jsem pro své okolí začal být za hvězdu téměř vším, co se mi povedlo. Běžné věci, které jsou pro nepostižené děti naprosto normální, jsou u vás ceněny jako něco nadstandardního. Pro návštěvy jsem byl například za hvězdu, když jsem po večeři po všech umyl nádobí. Že to každé dítě dělá? No a co? Já byl přece na vozíku a ode mě se to nečekalo.

Plně jsem však začal překvapovat své okolí až v dospělosti. Jelikož jsem byl na základní a střední škole v Jedličkově ústavu, splynul jsem krásně s davem a mohl jsem si užívat celkem normální nepřekvapující dětství. V dospívání jsem začal překvapovat okolí v hospodě, kde jsem uměl vzít za půllitr stejně jako mí nepostižení vrstevníci, čímž jsem úspěšně absolvoval integrační proces. Našel jsem si první nepostižené přítelkyně, což vyvolalo v okolní společnosti také vlnu překvapení.

Pět let už odzbrojuji nezasvěcenou společnost svou krásnou a hodnou manželkou. Mnoho lidí si v první chvíli myslí, že je to má asistentka a občas po zjištění opravdového stavu věci zůstávají stát s lehce otevřenými ústy. Manželku pak staví do role hrdinky, která se sebeobětovala pro mě. Těžko se vysvětluje, že máme normální, zdravé manželství a řešíme úplně stejné problémy jako kterýkoli jiný pár. Jedna paní doktorka to potvrdila, když na sdělení, že jsme skutečně manželé, reagovala: „No to si děláte legraci!“

Moje vlastní babička již několik let nemůže věřit tomu, že chodím každý den do práce, že jsem vystudoval vysokou školu, že jezdí na služební cesty do zahraničí či že chceme mít s ženou rodinu. Bude mi brzy 30 a kdybych na vozíku nebyl, jistě by nadávala, že na rodinu máme nejvyšší čas, jak to že mám jen bakaláře a nejsem ještě magistr a že mám pořádně pracovat a živit rodinu

A jak to vnímám já? Rozhodně se za žádného hrdinu nepovažuji. Snažím se žít naprosto běžný život. Nic co dělám není výjimečné od ostatní společnosti. Žiji tak, jak jsem si zvolil. Ano, mám štěstí, že mám kolem sebe lidi, kteří mi to umožňují. Je to tak ale i proto, že jsem tomu štěstíčku šel trochu naproti. Dělal jsem věci tak, aby lidé se mnou chtěli nějaký ten čas strávit a snad se mi to podařilo. Pro některé lidi však budu asi pořád jedno velké tlusté překvapení.

Text byl psán pro časopis Můžeš, který vydává Sdružení přátel Konta BARIÉRY ve spolupráci s Nadací Charta 77.

Autor: Michal Prager | úterý 9.11.2010 10:31 | karma článku: 24,52 | přečteno: 1349x
  • Další články autora

Michal Prager

Lidí s postižením přibývá, jednat musíme hned

Poslední průzkum Českého statistického úřadu zaměřený na osoby s postižením hovoří zcela jednoznačně. Podíl lidí s postižením ve společnosti je již 13 %. Populace stárna a chceme-li to v budoucnu ustát, musíme začít jednat hned!

14.8.2019 v 16:00 | Karma: 11,92 | Přečteno: 462x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Michal Prager

Nekoncepčnost VZP k rehabilitaci je alarmující

Předcházet zdravotním komplikacím nebo řešit následky? Zdálo by se jednoduchá otázka, ale pro VZP otázka o něco složitější.

12.8.2019 v 11:30 | Karma: 19,41 | Přečteno: 776x | Praha a střední Čechy

Michal Prager

Otevřený dopis předsedovi NRZP: Pane Kráso, nešiřte nenávist!

Vážený pane Kráso, obracíme se na Vás jako osoby se zdravotním postižením a osoby o ně pečující, jelikož nás nenechávají klidnými Vaše výroky na sociální síti Facebook.

29.10.2015 v 14:45 | Karma: 13,39 | Přečteno: 719x | Společnost

Michal Prager

Integrace bez legrace aneb děkujeme pane prezidente

Už uběhl téměř týden od skandálního výroku prezidenta Zemana na téma inkluze dětí s postižením do běžného vzdělávacího sytému a emoce pomalu opadají. Plně chápu vlnu nevole, která se vzedmula a souhlasím se všemi odpůrci jeho slov. Na druhou stranu, mohlo toto téma dostat lepší reklamu? Nemohu si vzpomenout, kdy byla naposledy inkluze více skloňovaným tématem ve společnosti, plnila stránky novin a časopisů, slyšeli jsme tento výraz v rozhlase či televizi.

21.1.2015 v 19:24 | Karma: 11,60 | Přečteno: 754x | Společnost

Michal Prager

Z ulice asistentem

Trochu to připomíná film My Fair Lady. Naším hrdinou však není nevzdělaná květinářka Líza, které se ujme profesor Higgins a naučí ji správně mluvit a vystupovat. Je jím kříženec Tazy, který se jako malé štěňátko dostal do útulku, kde se ho ujala paní Jana. A pejsek jí to nyní začne splácet měrou vrchovatou, protože se z něj díky výcviku Pestré společnosti, o.p.s. stává asistent.

22.1.2014 v 17:00 | Karma: 6,77 | Přečteno: 330x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

Myslet bezbariérově

Kde je hranice mezi uplatňováním lidských práv a pozitivní diskriminací? Komentáře pod některými články věnovaných problematice bezbariérovosti mě nutí k zamyšlení, zda si lidé tyto dva pojmy nespojují a nevykládají si je po svém. Zkusme si odpovědět na otázku, co znamená myslet bezbariérově.

23.5.2013 v 20:50 | Karma: 14,71 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

Praha bez bariér? 2025. Možná…

9. 4. 2013 se v BIO OKO uskutečnilo promítání filmu PRAHA-VÍDEŇ A ZPĚT... a následovala debata s primátorem hl. m. Prahy Bohuslavem Svobodou, poslankyní Lenkou Kohoutovou, paní Suzzanne Lettner z vídeňského Magistrátu, Olgou Kunešovou jako organizátorkou akcí „s kočárkem Prahou“, Erikem Čiperou za o.s. Asistence a mnou za cestovní agenturu Bezbatour. A jaké si odnáším pocity?

10.4.2013 v 15:25 | Karma: 7,77 | Přečteno: 286x | Diskuse| Politika

Michal Prager

MHD za všechny peníze

S velkou slávou jsme si včera mohli přečíst, že Praha půjčí dopravnímu podniku 150 miliónů korun na výstavbu výtahu na Můstku. Je velmi pozitivní, že poslední z přestupních stanic bude bezbariérová. Je však opravdu důvod k radosti?

22.2.2013 v 12:30 | Karma: 16,03 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

Auta dusí Prahu!

Trendy z vyspělých evropských měst, jako jsou Kodaň či Vídeň, velí znepříjemňovat autům pohyb po městě a referovat volný a zdravý pohyb chodců. Praha jde v tomto směru opačnou cestou a dělá pro auta první poslední. Smogem se pak ovšem dusíme všichni.

13.12.2011 v 12:01 | Karma: 15,26 | Přečteno: 1189x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

Koncert pro Čika

Již 3. ročník benefičního koncertu pořádá Pestrá společnost, nezisková organizace poskytující služby lidem se zdravotním postižením. Večer se ponese v duchu pohádkových hitů. Programem Vás provede Martin Písařík, který se představí i v roli zpěváka. Dále vystoupí Hedvika Tůmová, Martin Plas, Omar Khaouaj, Camilo Caller, Alena Schutová, Radek Žalud a dětský pěvecký sbor Coro Piccolo. Koncert se koná v Divadle Na Zábradlí 9.10. 2011 od 18:00.

24.9.2011 v 11:01 | Karma: 7,00 | Přečteno: 821x | Diskuse| Pozvánky, akce

Michal Prager

Proč máme strach z neznámého?

V posledních dnech opět nevěřím svým očím a uším. Nejprve čtu výroky pana Hájka o tom, jak gayové jsou vlastně devianti. U něj se tomu však nelze divit. Poté se k němu přidá s obhajobou hlava státu. Tam je to ještě více smutné, leč rovněž ne překvapující. A nakonec se dočtu, že dokonce ve dvou městech v ČR se sepisují petice, aby v nich nebyly domovy pro lidi s mentálním postižení. To už mě opravdu mrazí a nutí mě přemýšlet nad situací české společnosti.

9.8.2011 v 15:53 | Karma: 18,52 | Přečteno: 2110x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

ČR plná primátů

Už se stalo jakousi módou, že v České republice se snažíme mít na vše unikátní názor. Neradi se řídíme příklady ze zahraničí a děláme si věci po svém. Největším přeborníkem je v tomto ohledu asi hlava státu, jež se snad ke všemu snaží zaujmout opačný postoj než zbytek světa. Poslední kapkou je situace kolem kácení stromů napadených kůrovcem na Šumavě.

30.7.2011 v 16:50 | Karma: 12,77 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

Praha odstraňuje bariéry

Hlavní město Praha učinilo další krok k cíli být městem přístupným všem. V červenci Rada hl. m. Prahy vyhlásila grantový investiční program v oblasti podpory odstraňování menších bariér ve veřejném prostoru. Vyčleněno bylo 5 miliónů korun.

28.7.2011 v 11:06 | Karma: 10,50 | Přečteno: 1254x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Michal Prager

Zkouška nájezdu do soupravy metra

Dne 1.7. 2011 proběhla z iniciativy pracovní skupiny MHMP Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy zkouška nájezdu možností překonání spáry mezi nástupištěm a vozem metra. Do stanice metra Depo Hostivař byla přistavena souprava metra 81-71M a následně byla na nástupiště k předním dveřím soupravy přiložena plastová nájezdová rampa firmy PINNOT, čímž byl snížen výškový rozdíl mezi hranou nástupiště a plošinou vozu. Horizontální mezera mezi hranou nástupiště a vozem zůstala zachována.

27.7.2011 v 11:45 | Karma: 13,30 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Věda

Michal Prager

Vídní na vozíku

Koncem června jsem měl možnost si na vlastní kolečka vyzkoušet pohyb rakouskou metropolí. Zúčastnil jsem se totiž jednání pracovní skupiny Barier-free City for All a při té příležitosti jsem zjistil, že Vídeň je ukázkovým příkladem tohoto hesla.

26.7.2011 v 15:07 | Karma: 12,33 | Přečteno: 951x | Diskuse| Cestování

Michal Prager

Internetová svoboda

Svoboda je základním lidským právem každého člověka. Miliony lidí z celého světa za ni celý život marně bojují. Češi tento boj úspěšně absolvovali v roce 1989. Jsou však v naší demokracii všichni skutečně svobodní? Svoboda je stav, kdy má člověk možnost rozhodovat sám o sobě. Mám vrozené postižení, které mě celý život odkazuje na pomoc druhé osoby. Velmi často přemítám, zda i já jsem v této společnosti skutečně svobodný člověk. Mohu využívat všech benefitů, které dnešní moderní a demokratická společnost nabízí?

19.3.2011 v 17:30 | Karma: 14,64 | Přečteno: 950x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

„Sociální reforma“: je třeba začít od začátku a ne od konce!

Při čtení návrhu sociální reformy se asi mnoha dotčeným skupinám lidí zatajil dech. Je to špatný vtip? Lze tomu vůbec věřit? To přece nemůžou myslet vážně! Je pravdou, že reformy v sociální sféře jsou potřeba, ale takto se to opravdu nedělá. Proč?

8.3.2011 v 13:22 | Karma: 26,14 | Přečteno: 2712x | Diskuse| Politika

Michal Prager

Život plný výhod

Čas od času se stává, že narazím na člověka, který mi od první chvíle projevuje velkou účast s tím, že se pohybuji na vozíku. Po pár minutách jeho účast přeroste do fáze, kdy začne nadávat na systém a politiky a svou účast projevuje otázkou: „A vám ty vaše výhody nechali?“.

25.2.2011 v 11:52 | Karma: 22,21 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Společnost

Michal Prager

PrahaBariérová.cz

V hlavním městě je po volbách a nově zvolení zastupitelé začínají debatovat o možných koalicích. Vzhlížíme k nové Radě s nadějí, že nová politická reprezentace dodrží své sliby a bude rychleji prosazovat bezbariérové úpravy v Praze. Každý se může dostat do situace, kdy bude potřebovat bezbariérovou dopravu. Připomenout tyto sliby má otevřený dopis Asistence o.s. „Žádáme veřejnou dopravu bez bariér“, kterou můžete jednoduše podpořit i vy na www.prahabarierova.cz!

1.11.2010 v 14:23 | Karma: 13,83 | Přečteno: 991x | Diskuse| Politika

Michal Prager

Reality show po česku

Když jsem viděl poprvé film Truman show, říkal jsem si, jaké by to asi bylo žít ve světě, kde by vás na každém kroku snímala kamera a někdo by to pozoroval a královsky se při tom bavil. Kdyby někdo takto snímal Českou republiku a viděl, co všechno je tu možné, jistě by tuto reality show doporučoval svým známým jako velmi zdařilou komedii.

20.8.2010 v 13:45 | Karma: 19,46 | Přečteno: 1380x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1495x
Pirátský radní MČ Praha 14 pro sociální věci a zdravotnictví.