Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedno velké tlusté překvapení

Narození člověka je velkou událostí. Celé okolí je z tohoto malého zázraku u vytržení a začíná přemítat, co by z něj jednou mohlo být. Rodiče si do mrňouse začnou promítat kus sama sebe. „Určitě z něj vyroste profesionální sportovec, vědec či umělec.“ Očekávání bývají různá.

I mě se jednou podařilo se narodit a pozorovat kolem sebe rozzářené tváře, které na mě žvatlali roztomilé nesmysly. Rodiče byli oba cyklisté a tak mi vyprávěli cosi o galuskách, větru ve vlasech a mouchách mezi zuby. V mém případě však všechna očekávání zmizela mávnutím lékařské špachtle v jednom roce života. To našim oznámili, že u mě našli tělesné postižení a v životě nebudu chodit. Rázem se všechna očekávání v mém okolí rozplynula, což mělo jednu jedinou výhodu. Od té doby už jsem mohl jen překvapit.

Je to vlastně ideální startovní pozice. De facto nemůžete nikoho zklamat jednoduše proto, že od vás nikdo nic neočekává. Svým způsobem jsem pro své okolí začal být za hvězdu téměř vším, co se mi povedlo. Běžné věci, které jsou pro nepostižené děti naprosto normální, jsou u vás ceněny jako něco nadstandardního. Pro návštěvy jsem byl například za hvězdu, když jsem po večeři po všech umyl nádobí. Že to každé dítě dělá? No a co? Já byl přece na vozíku a ode mě se to nečekalo.

Plně jsem však začal překvapovat své okolí až v dospělosti. Jelikož jsem byl na základní a střední škole v Jedličkově ústavu, splynul jsem krásně s davem a mohl jsem si užívat celkem normální nepřekvapující dětství. V dospívání jsem začal překvapovat okolí v hospodě, kde jsem uměl vzít za půllitr stejně jako mí nepostižení vrstevníci, čímž jsem úspěšně absolvoval integrační proces. Našel jsem si první nepostižené přítelkyně, což vyvolalo v okolní společnosti také vlnu překvapení.

Pět let už odzbrojuji nezasvěcenou společnost svou krásnou a hodnou manželkou. Mnoho lidí si v první chvíli myslí, že je to má asistentka a občas po zjištění opravdového stavu věci zůstávají stát s lehce otevřenými ústy. Manželku pak staví do role hrdinky, která se sebeobětovala pro mě. Těžko se vysvětluje, že máme normální, zdravé manželství a řešíme úplně stejné problémy jako kterýkoli jiný pár. Jedna paní doktorka to potvrdila, když na sdělení, že jsme skutečně manželé, reagovala: „No to si děláte legraci!“

Moje vlastní babička již několik let nemůže věřit tomu, že chodím každý den do práce, že jsem vystudoval vysokou školu, že jezdí na služební cesty do zahraničí či že chceme mít s ženou rodinu. Bude mi brzy 30 a kdybych na vozíku nebyl, jistě by nadávala, že na rodinu máme nejvyšší čas, jak to že mám jen bakaláře a nejsem ještě magistr a že mám pořádně pracovat a živit rodinu

A jak to vnímám já? Rozhodně se za žádného hrdinu nepovažuji. Snažím se žít naprosto běžný život. Nic co dělám není výjimečné od ostatní společnosti. Žiji tak, jak jsem si zvolil. Ano, mám štěstí, že mám kolem sebe lidi, kteří mi to umožňují. Je to tak ale i proto, že jsem tomu štěstíčku šel trochu naproti. Dělal jsem věci tak, aby lidé se mnou chtěli nějaký ten čas strávit a snad se mi to podařilo. Pro některé lidi však budu asi pořád jedno velké tlusté překvapení.

Text byl psán pro časopis Můžeš, který vydává Sdružení přátel Konta BARIÉRY ve spolupráci s Nadací Charta 77.

Autor: Michal Prager | úterý 9.11.2010 10:31 | karma článku: 24,52 | přečteno: 1349x
  • Další články autora

Michal Prager

Lidí s postižením přibývá, jednat musíme hned

Poslední průzkum Českého statistického úřadu zaměřený na osoby s postižením hovoří zcela jednoznačně. Podíl lidí s postižením ve společnosti je již 13 %. Populace stárna a chceme-li to v budoucnu ustát, musíme začít jednat hned!

14.8.2019 v 16:00 | Karma: 11,92 | Přečteno: 462x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Michal Prager

Nekoncepčnost VZP k rehabilitaci je alarmující

Předcházet zdravotním komplikacím nebo řešit následky? Zdálo by se jednoduchá otázka, ale pro VZP otázka o něco složitější.

12.8.2019 v 11:30 | Karma: 19,41 | Přečteno: 776x | Praha a střední Čechy

Michal Prager

Otevřený dopis předsedovi NRZP: Pane Kráso, nešiřte nenávist!

Vážený pane Kráso, obracíme se na Vás jako osoby se zdravotním postižením a osoby o ně pečující, jelikož nás nenechávají klidnými Vaše výroky na sociální síti Facebook.

29.10.2015 v 14:45 | Karma: 13,39 | Přečteno: 719x | Společnost

Michal Prager

Integrace bez legrace aneb děkujeme pane prezidente

Už uběhl téměř týden od skandálního výroku prezidenta Zemana na téma inkluze dětí s postižením do běžného vzdělávacího sytému a emoce pomalu opadají. Plně chápu vlnu nevole, která se vzedmula a souhlasím se všemi odpůrci jeho slov. Na druhou stranu, mohlo toto téma dostat lepší reklamu? Nemohu si vzpomenout, kdy byla naposledy inkluze více skloňovaným tématem ve společnosti, plnila stránky novin a časopisů, slyšeli jsme tento výraz v rozhlase či televizi.

21.1.2015 v 19:24 | Karma: 11,60 | Přečteno: 754x | Společnost

Michal Prager

Z ulice asistentem

Trochu to připomíná film My Fair Lady. Naším hrdinou však není nevzdělaná květinářka Líza, které se ujme profesor Higgins a naučí ji správně mluvit a vystupovat. Je jím kříženec Tazy, který se jako malé štěňátko dostal do útulku, kde se ho ujala paní Jana. A pejsek jí to nyní začne splácet měrou vrchovatou, protože se z něj díky výcviku Pestré společnosti, o.p.s. stává asistent.

22.1.2014 v 17:00 | Karma: 6,77 | Přečteno: 330x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1495x
Pirátský radní MČ Praha 14 pro sociální věci a zdravotnictví.